Als doktersassistent houd je je bezig met telefoontjes, bloedprikken en heb je je eigen spreekuur. Voor Sem heeft dit takenpakket een extra dimensie gekregen als coördinerend doktersassistent. Dit vind hij enorm boeiend: “Ik ben heel leergierig en houd ervan om te innoveren en daar draagvlak voor te creëren in de praktijk”.
Eén van de innovaties die Sem heeft geïmplementeerd, is het toepassen van LEAN-principes. Hierbij draait het om het verbeteren van de kwaliteit van zorg door de lasten voor zowel patiënten als zorgverleners te verlichten. Hij legt uit: “LEAN pas ik toe bij de voorraad, protocollen en eigenlijk bij ieder werkproces. Ik heb sterk gepleit voor een expiratie-app. Deze app houdt de expiratiedatum van alle medicijnen bij die we op voorraad hebben. Hierdoor gebruiken we onze medicijnen efficiënter en lopen collega’s niet meer tegen medicijnen aan die over de datum zijn. Dit bespaart tijd en stress.”
Als coördinerend doktersassistent werkt Sem nauw samen met de praktijkmanager. Een rol die hij voor de toekomst ook ambieert. Sem vertelt: “Het liefst ben ik bezig met meer dan alleen directe zorgverlening. Er zijn veel mogelijkheden voor een doktersassistent, zoals de POH-opleiding of Physician Assistant worden. Maar ik krijg energie van coördineren en innoveren, daarom lijkt een rol als praktijkmanager mij heel interessant.”
Duurzaamheid in de zorg
Voor Sem is het klimaat erg belangrijk. Naast zijn werk als doktersassistent volgt hij een zorgmanagementopleiding. Voor een schoolopdracht begon hij het effect van de zorg op het milieu te onderzoeken. Dit resulteerde in het project ‘De Groene Week’, dat nu ook in de praktijk tot leven komt. “Samen met de apotheker in het gezondheidscentrum werk ik aan dit idee. We gaan een groene week organiseren en de waterschappen geven dan een cursus over medicijnafval en het milieu,” legt hij uit.
De Groene Week heeft een breder doel dan alleen zorgverleners bereiken. “We willen het bewustzijn over duurzaamheid vergroten bij zowel patiënten als collega’s. Concrete acties, zoals afval scheiden en duurzamer transport, zouden geweldig zijn,” benadrukt Sem. Bovendien hoopt hij een nieuw publiek aan te spreken: “Voor mensen die om het milieu geven, is dit aantrekkelijk. Mensen kiezen niet alleen voor groene producten, maar ook voor groene diensten. Dat maakt het voor onze huisartsenpraktijk extra boeiend.”
Empathie is essentieel. Het draait niet alleen om antwoorden maar om oplossingen vinden. Patiënten waarderen het als je meedenkt
Een stapje extra zetten voor de patiënt
Sem besteed veel tijd aan patiënttevredenheid. Als doktersassistent gaat hij een stapje verder om de dagen van patiënten op te fleuren. “Bij een volle agenda kijk ik naar wat ik in de tussentijd kan doen om een patiënt verder te helpen. In plaats van alleen ‘nee’ te zeggen als iets niet kan, zoek ik naar manieren om toch te helpen,” deelt Sem. Zo herinnert hij zich een situatie waarin een telefoniestoring een boze patiënt naar de praktijk bracht. “We legden de situatie uit en dat begreep ze uiteindelijk. Als ze nu langskomt, lachen we naar elkaar. Door zo’n kwetsbare situatie bouw je toch een band op.” vertelt hij. Voor Sem is het cruciaal om altijd oplossingen te zoeken en hij adviseert anderen in het vak om hetzelfde te doen: “Empathie is essentieel. Het draait niet alleen om antwoorden maar om oplossingen vinden. Patiënten waarderen het als je meedenkt.”
Is een baan in de huisartsenzorg ook iets voor jou? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar sollicitatie@artsenzorg.nl of bekijk onze vacatures.